Systemy identyfikacji wizualnej
Na sukces firmy składają się nie tylko ogromne przychody czy ekskluzywność produktu, ale przede wszystkim obecność marki w świadomości konsumentów. Doskonale wiedzą o tym światowi giganci. Dwa złote łuki na czerwonym tle, nadgryzione jabłko, odwrócone podwójne “G” – z pewnością potrafisz rozpoznać każde z tych logo. Jest to jeden z podstawowych elementów spójnego systemu identyfikacji wizualnej.
Kreowanie wizerunku firmy polega na świadomym podejmowaniu działań, dzięki którym marka staje się rozpoznawalna oraz wzbudza wśród odbiorców pewne zamierzone skojarzenia. Wyróżnia brand za pomocą określonych znaków, symboli i języka. Nawiguje klientów, pomagając w podejmowaniu optymalnych decyzji zakupowych. Buduje pozytywną i solidną reputację, a konsument ma pewność, że dokonał dobrego wyboru.
Z czego składa się system identyfikacji wizualnej?
Klienci spotykają się z Twoją marką w wielu różnych miejscach. Niezależnie od tego, czy odwiedzają firmową stronę internetową, otrzymali wizytówkę od jednego z przedstawicieli handlowych, czy trafiła w ich ręce ulotka informacyjna, nie mogą pomylić Twojej firmy z konkurencją. Zadbaj więc o spójność następujących elementów identyfikacji wizualnej:
- logo/logotyp,
- księga znaku,
- kolorystyka,
- krój pisma,
- druki firmowe (wizytówki, papier firmowy, koperty),
- szata graficzna materiałów reklamowych, np. ulotek,
- wygląd produktów oraz ich opakowań,
- oznakowanie środków transportu (samochody ciężarowe i osobowe),
- dress code pracowników,
- stoiska targowe i inne elementy ekspozycji.
Klienci są aktywnymi uczestnikami rynku. Dlatego powyższe kategorie powinny współgrać ze sobą, konsekwentnie tworząc jedną opowieść o Twojej marce. Uwzględnij preferencje grupy docelowej, branżę, w której działasz oraz misję firmy. Pamiętaj, że za pomocą identyfikacji wizualnej oddajesz osobowość swojego przedsiębiorstwa.
Księga identyfikacji wizualnej
Kodyfikuje wszystkie założenia identyfikacji wizualnej oraz kompleksowo opisuje poszczególne jej elementy. Stanowi oficjalny zapis wzorców prezentacji firmy oraz sposoby ich wykorzystania. Składa się z:
- księgi znaku – dotyczy wyłącznie konstrukcji oraz wariantów użycia logo, jak również wskazuje na nieprawidłowe formy stosowania,
- podstawowej księgi znaku – obejmuje zalecenia związane z motywem przewodnim wizerunku marki, kolorystyką, układem treści czy ikonografią,
- pełnej księgi identyfikacji wizualnej – zawiera zasady stosowania w komunikacji materiałów drukowanych, promocyjnych oraz wystawienniczych,
- księgi standardów identyfikacji – uwzględnia założenia strategiczne marki, a więc misję, wizję czy osobowość, a także zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej (zalecane słowa, tone of voice).
Dlaczego potrzebujesz spójnej identyfikacji wizualnej?
- W oryginalny, wyrazisty i czytelny sposób przedstawia mocne strony oraz cechy szczególne firmy. Wskazuje te elementy, które wyróżniają Twoją markę na tle konkurencji. I najważniejsze – identyfikacja wizualna podkreśla odrębność oraz unikalne podejście do klientów czy realizowanych zadań.
- Zwracając i skupiając uwagę konsumentów, buduje wśród nich zaufanie. Pomaga także podjąć najlepsze decyzje zakupowe oraz stanowi gwarancję wysokiej jakości i rzetelnej obsługi.
- Przekłada się na realne zyski w Twojej firmie. Pozwala klientom rozpoznać i zapamiętać działania, które podejmujesz. Tworzy między marką a odbiorcami silną wieź.
System identyfikacji wizualnej – o czym warto pamięć?
Każdy etap tworzenia identyfikacji wizualnej firmy powinien zostać dokładnie przemyślany i zaplanowany. Dzięki temu uzyskasz atrakcyjną spójność graficzną na poziomie komunikacji całej marki. Projektanci biorą pod uwagę wszystkie elementy, które tworzą osobowość przedsiębiorstwa. Należą do nich:
- historia, dziedzictwo, wizja i kultura firmy,
- strategia biznesowo-produktowa,
- grupa docelowa – jej potrzeby i motywacje,
- priorytety firmy, np. zwiększenie świadomości marki, wsparcie sprzedaży offline, poprawa efektywności działań marketingowych.
System identyfikacji wizualnej jest inwestycją w Twoją długofalową przewagę rynkową. Stanowi skuteczne narzędzie marketingowe i informacyjne. W przystępny sposób podpowiada klientom, jakie decyzje zakupowe przyniosą im największe korzyści.
Jeśli podobał Ci się artykuł, badź na bieżąco z najnowszymi wpisami oraz projektami, śledząc mój profil na Facebooku.
Portfolio identyfikacji – kliknij tutaj.