
Logo i logotyp w komunikacji reklamowej. Czym się różnią i dlaczego są tak ważne?
W dziedzinie projektowania znaków marketingowych często spotyka się dwa ważne pojęcia – logo i logotyp. Ale co oznaczają te terminy? Jakie są różnice między logotypem a projektem znaku logo?
Zacznijmy od początku. Logotyp to graficzne przedstawienie nazewnictwa danej firmy lub marki, czego świetnym przykładem jest Google.
Z kolei logo to znak lub symbol identyfikacyjny, który nie zawiera nazwy firmy, jak np.: Nike czy Mercedes.
Projekt logotypu
Większość klientów, mówiąc o projektowaniu logo ma na myśli logotyp, gdzie można bezpośrednio zawrzeć nazwę konkretnej firmy. Wbrew pozorom logotyp jest trudniejszy do zaprojektowania niż popularny znak logo. Oczywiście oba wymagają wyborów projektowych, takich jak kompozycja, rozmiar i kolor, ale oprócz tego logotyp musi również uwzględniać wybory typograficzne.
Tworzenie projektu logotypu
Samodzielne tworzenie logo lub logotypu mija się z celem. Dlaczego? Przeczytaj mój ostatni wpis dotyczący tego, dlaczego projektowanie logo jest bardzo skomplikowanym procesem i zdecydowanie warto zatrudnić profesjonalistę, który wykona swoją pracę najlepiej, jak potrafi. Jednak zarówno przy projektowaniu logo, jak i logotypu można wyróżnić kilka uniwersalnych oraz niepodważalnych zasad:
• Logo lub logotyp należy zaprojektować w aplikacji wektorowej, dzięki czemu projekt będzie idealne wyskalowany bez utraty jakości. Powinien być ostry niezależnie od tego, czy jest wydrukowany na maleńkiej wizytówce, czy na gigantycznym billboardzie;
• Ważne jest, aby logo i logotyp można było odtworzyć w jednym kolorze, takim jak czarny lub biały tak, by było wciąż rozpoznawalne, chociaż dobrze jest eksperymentować z kolorami. Najlepiej jest zachować ograniczoną paletę barw, jeśli to oczywiście możliwe.
Zalety logotypu w porównaniu do prostego logo
Zarówno logo, jak i logotyp to dwa najważniejsze znaki graficzne używane w celach marketingowych. Ich zadaniem jest budowanie tożsamości marki, wzbudzanie w odbiorcach pozytywnych emocji i przede wszystkim tworzenie rozpoznawalności. Porównując zalety logotypu do logo, można łatwo wywnioskować, że:
• logotyp jest lepszym rozwiązaniem dla nowych i młodych marek, które walczą o rozpoznawalność. Logotyp łatwiej zapada w pamięć aniżeli logo;
• pozwala na skuteczniejsze budowanie świadomości marki;
• brak ryzyka pomylenia przez klienta danej marki z inną;
Logotyp – wady, czyli dlaczego nie każda marka powinna sygnować się jedynie logotypem
Logotyp nie jest “nieomylny” i ma swoje wady. Ponadto nie każda marka może i powinna promować swój biznes za pomocą logotypu. W wielu branżach i miejscach reklamowych znacznie lepiej sprawdzi się logo graficzne. Zanim twardo zdecydujesz, by rozwijać swój marketingowy wizerunek z użyciem logotypu musisz poznać jego wady:
• nie pasuje do każdej lokalizacji – znaki logo są zwykle bardziej zwarte i kompaktowe;
• mniejsza możliwość utworzenia kreatywnego projektu;
• nie sprawdzi się tak dobrze w przypadku długich lub trudnych do wymówienia nazw marek;
• trendy czcionek zmieniają się z biegiem czasu, więc po kilku sezonach może zajść potrzeba zmiany logotypu.
Dla jakich marek zalecane są logotypy?
Logotyp nie jest kompletnie uniwersalnym projektem graficznym, dlatego zaleca się stosować go dla:
• nowych marek, które chcą zbudować swoją rozpoznawalność;
• firm, które chcą umieścić w nim swoje hasło reklamowe;
• branż takich jak finanse, prawo, rachunkowość;
• marki, która chce wykorzystać znane nazwisko;
• firm stawiających na wyrafinowane lub oparte na bogatej tradycji podejście.
Idealny projekt logo, czyli projekt złożony
Jeśli przeczytałeś/aś oba wpisy – poprzedni dotyczący projektowania logo, jak i ten opisujący logotypy – możesz zadać sobie pytanie, dlaczego nie połączyć ich w jednym projekcie? W wielu przypadkach połączenie logotypów i znaków logo w jeden tworzy bardziej efektywne logo niż każde z nich samodzielnie. Zasadniczo zabieg ten daje to, co najlepsze z obu światów, ale czasem traci się przewagę jednego na rzecz drugiego.
Zalety łączenia logotypu i znaku logo
Skoro już wiesz, że logo i logotyp mogą tworzyć spójną całość to pora poznać zalety tego połączenia:
• większa rozpoznawalność nieznanych marek, które nadal chcą używać znaku logo;
• możliwość twórczego połączenia ukazująca wizualną grę słów lub bardziej znaczący przekaz;
• marka czerpie korzyści z obu – logo, jak i logotypu.
Dla jakich marek zalecane jest połączenie logotypu i znaku logo?
Logo i logotyp choć w połączeniu niosą zalety obu projektów to nie są przeznaczone dla każdej firmy. Projekty integrujące logo i logotyp są przeznaczone dla:
• nieznanych marek, które chcą budować rozpoznawalność swojego znaku firmowego o ugruntowanej pozycji;
• firm przechodzących rebranding.
Niezapomniany projekt logo lub logotypu, czyli jaki?
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na indywidualne logo, logotyp czy połączenie obu, to pewne warunki muszą zostać spełnione, aby powstał projekt idealny.
Wyjątkowość
Każda firma ma swój własny zestaw wartości, ideałów i cech. Znak logo i logotyp muszą odzwierciedlać wyjątkową istotę konkretnej organizacji oraz współgrać z jej odrębną osobowością. Jest to gwarancją rozpoznawalności, a także marketingowego sukcesu.
Znaczenie
Świetny projekt logo lub logotypu opowiada historię i łączy misję marki w jakiś sposób – poprzez kształt lub formę. Na przykład słynne logo Mercedesa, które jest trójramienną gwiazdą, przedstawiającą pojazdy na lądzie, w powietrzu i na morzu. Wraz z ewolucją Mercedesa, logo kojarzy się z elegancją i luksusem.
Zapadający w pamięć
Celem każdego logo jest stworzenie rozpoznawalności marki, która połączy klienta z Twoją firmą.
Elastyczność
Biorąc pod uwagę zmieniające się oblicze technologii i rosnące wymagania klientów, projekt logo musi być dostosowywalny. Oznacza to, że powinien być czytelny w dowolnym rozmiarze, dobrze działać na wszystkich nośnikach i świetnie wyglądać zarówno w czerni, jak i bieli.
Niezależnie od tego, czy wybierzesz logo, logotyp, czy jedno i drugie, kluczem jest wybór profesjonalnej osoby do realizacji projektu. Dobrze zaprojektowane logo może pomóc Twojej firmie się wyróżnić, zdobyć lojalność klientów i uzyskać przewagę konkurencyjną. Jesteś zainteresowany/a?