Projektowanie opakowań

To oczywiste, że opakowanie stanowi przede wszystkim osłonę produktu. Ułatwia jego transport oraz przechowywanie. Jest źródłem najważniejszych informacji, np. o sposobie użycia, terminie ważności czy cenie. Chroni towar przed uszkodzeniami, negatywnym wpływem czynników atmosferycznych lub dostępem osób trzecich.

projekt opakowania na kawę

A czy wiedziałeś, że opakowanie pełni także rolę „cichego sprzedawcy”? Swoim estetycznym wyglądem oraz przekazem marketingowym przykuwa uwagę potencjalnych klientów, zachęcając do nabycia produktu. Bez względu na rodzaj opakowania – tekturowe, foliowe, szklane, drewniane, metalowe – należy zadbać o jego nienaganny design, oryginalną szatę graficzną oraz ciekawy układ barw. To jeden z kluczowych elementów skutecznej promocji marki. Wpływa na preferencje oraz zachowania konsumpcyjne odbiorców.

Projektowanie opakowań – od czego zacząć?

Klienci podświadomie utożsamiają atrakcyjne opakowanie z wysoką jakością produktu. Aby zaprojektować efektowne pudełko, karton lub pokrowiec, warto wcześniej pochylić się nad następującymi kwestiami:

  • przeznaczenie opakowania, czyli jaką branżę reprezentuje produkt – farmaceutyczną, odzieżową, spożywczą, budowlaną, finansową, itp.,
  • grupa docelowa, czyli charakterystyka klientów – płeć, wiek, styl życia, miejsce zamieszkania, zachowania w Internecie, kryteria finansowe, itp.,
  • rodzaj produktu – zaspokajający podstawowe potrzeby, masowy, luksusowy, itp.,
  • wartości i misja marki – postawa proekologiczna, naturalne surowce, innowacyjne rozwiązania, itp.,
  • miejsce zakupu – osiedlowy sklep, centrum handlowe, sklep internetowy, itp.

Projektując opakowanie, należy także wziąć pod uwagę aktualne na rynku trendy. Tylko w ten sposób przyciągniemy uwagę konsumentów niebanalnym designem, zachęcając do dokonania zakupu. Starajmy się unikać przytłaczającego przekazu informacyjnego i marketingowego. Jeżeli zainteresujemy konsumenta, z pewnością sam sięgnie po produkt i odwróci opakowanie, aby dowiedzieć się więcej.

Jakie opakowanie przyciągnie uwagę klienta?

Prostota i przejrzystość 

W obecnych czasach żyjemy coraz szybciej. Niewielu klientów dysponuje wystarczającą ilością czasu, aby dokładnie zapoznać się z zawartością opakowania. Dlatego stawiamy na czytelną oraz minimalistyczną szatę graficzną, eksponując najważniejsze informacje.

Szata graficzna

Za pomocą atrakcyjnych ilustracji możemy przekazać wartość marki, historię firmy czy misję przedsiębiorstwa. Bez nich opakowanie wydaje się nudne, banalne i niegodne uwagi.

Paleta barw

Odpowiednio dobrane kolory mają moc wpływania na decyzje klientów o zakupie. Żółty wyraża radość. Czerwień to atrybut siły i wielkości. Niebieski wzbudza zaufanie. A zieleń kojarzy się z aktywnym i zdrowym stylem życia.

Fonty

Najlepsi graficy wiedzą, że określone kroje pisma mogą wywołać w odbiorcach pewne skojarzenia oraz emocje. To niepowtarzalna szansa, aby wyróżnić opakowanie na tle konkurencyjnych produktów. Mamy do wyboru fonty szeryfowe, bezszeryfowe, dekoracyjne, odręczne oraz egipcjanki.

Jak zaprojektować oryginalne opakowanie? Oto garść inspiracji!

Minimalistyczny design opakowań.

Prostota i funkcjonalność to wartości ponadczasowe – tak bardzo pożądane przez współczesnych konsumentów. Niekomplikowana formuła opakowań sprawdzi się niemal w każdej branży. Niesie na sobą jasny i czytelny przekaz. Nie przytłacza kolorystyką, lecz doskonale odzwierciedla najważniejsze założenia marki.

Opakowania inspirowane stylem vintage.

Stylistyka minionych lat przeżywa obecnie prawdziwy renesans. Opakowania vintage kojarzą się przede wszystkim z ciemniejszymi barwami, “odręcznymi” czcionkami oraz ilustracjami wzorowanymi na stare. Nawiązują tym samym do tradycji oraz doświadczenia. Są niezwykle popularne w przemyśle kosmetycznym, spożywczym oraz rzemieślniczym.

Opakowania luksusowe

Opakowanie zyskuje charakter premium dzięki wysokiej jakości materiałom, stonowanej stylistyce, klasycznym kolorze czerni czy specjalnemu wykończeniu w postaci wypukłych i połyskliwych elementów na powierzchni. Luksus jest współcześnie utożsamiany z prostotą. Kolejny raz minimalizm zyskuje przewagę nad intensywną kolorystką czy abstrakcyjnym wzornictwem.

 

Jeśli podobał Ci się artykuł, badź na bieżąco z najnowszymi wpisami oraz projektami, śledząc mój profil na Facebooku.

Portfolio opakowania – kliknij tutaj.