Rejestracja znaku towarowego, czyli jak zastrzec logo swojej firmy?
Posiadasz lub planujesz założyć własną firmę? Samodzielnie stworzona i prowadzona przedsiębiorczość to duży wysiłek w budowaniu nie tylko jakości, ale także rozpoznawalności marki. Z moich poprzednich tekstów z pewnością wiesz, że nic tak dobrze nie zbuduje dobrej strategii marketingowej, jak świetny projekt logo. I tu zaczynają się schody – jak zastrzec własny znak towarowy, czyli unikatowy projekt logo i nazwę firmy?
Logo a nazwa firmy
Omawiając kwestię rejestracji logo oraz znaku towarowego, musimy wyjaśnić pewną kwestię. Otóż logo oraz znak towarowy nie są tą samą formą. Dlaczego? W polskim prawie wyróżnia się następujące formy znaków towarowych:
Graficzna
Często jest określana jako logo firmy lub inny znak wykonany graficznie;
Słowna
Jest to nie tylko samodzielna nazwa firmy, ale może być to także jej hasło reklamowe, jak np.: „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon” bezsprzecznie kojarzone ze środkiem służącym do odkamieniania pralki;
Przestrzenna
Charakterystyczny forma opakowania lub samego towaru łączona jedynie z daną marką, jak np.: kubek bardzo znanej kawiarni Starbucks;
Dźwiękowa
Melodie, czy też piosenki kojarzone wyłącznie z konkretnym produktem. Przypomnij sobie świąteczną piosenkę Coca – Cola i łatwo zrozumiesz, o czym piszę;
Słowno graficzna
Jest to kombinacja formy graficznej i słownej, czyli krótkie hasło jest wkomponowane w projekt logo albo inny znak graficzny.
Czy zastrzeganie nazwy i logo firmy są konieczne?
Czy są konieczne? Nie są, ale korzyści, jakie możesz dzięki temu uzyskać (a przede wszystkim Twoja firma), są warte tej odrobiny wysiłku i odwiedzenia Urzędu Patentowego.
Zalety płynące z zabezpieczenia znaku graficznego, jak i nazwy Twojej firmy to:
• Nikt inny, nigdy nie będzie mógł posłużyć się Twoim logo lub nazwą firmy w celu uzyskania własnych korzyści;
• Możesz kontrolować obie formy;
• Nikt nie będzie mógł „podszyć się” pod Twoją firmę, oferując podobne towary/usługi i jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd;
• Wypracowanie unikatowej i charakterystycznej dla Twojego biznesu strategii marketingowej z użyciem zapadającego w pamięć logo oraz nazwy firmy (o tym, jak bardzo jest to ważne, przeczytasz tutaj);
• Oznaczenie znaku towarowego słynnym ® możliwe jest tylko wtedy, gdy Twój znak towarowy jest opatentowany;
• Uzyskanie patentu zapewnia pełną ochronę prawną unikatowości i wizerunku marki.
Rejestracja znaku towarowego krok po kroku
Pierwszym krokiem jest wybór urzędu, gdyż nie wszystko jesteś w stanie załatwić w Urzędzie Patentowym RP. A więc po kolei:
Urząd Patentowy RP – urząd, w którym zarejestrujesz znaki towarowe obowiązujące i chronione na terenie Polski;
EUPIO – urząd, w którym zarejestrujesz znaki obowiązujące na obszarze całej Unii Europejskiej;
WIPO – urząd, w którym zgłaszasz międzynarodowy znak towarowy.
W wybranym z urzędów musisz złożyć konkretny wniosek, ubiegając się o zarejestrowanie swojego znaku towarowego. Koniecznością jest zawarcie w nim danych personalnych, danych firmy, charakterystyki znaku towarowego, itp.
Po złożeniu odpowiednich dokumentów urząd podejmie decyzję, czy nie ma żadnych przeciwwskazań do opatentowania Twojego znaku towarowego (np.: czy nie został popełniony plagiat lub nie zaistniało zjawisko przesadzonej inspiracji).
Następnie Twoje zgłoszenie zostanie opublikowane do publicznego wglądu po to, by sprawdzić, czy nikt nie wyraża sprzeciwu w związku z rejestracją konkretnego znaku towarowego. Oczywiście, wszelkie uwagi są rozpatrywane i badane przez urząd, by sprawdzić, czy nie doszło do naruszenia czyichkolwiek praw. Większość wniesionych zażaleń jest zwykle unieważnianych.
Czy wszystkie powyższe kroki zostały „odhaczone”? Jeśli odpowiedź brzmi „tak” to GRATULACJE! Twój znak towarowy przeszedł pomyślnie całą weryfikację, a Ty otrzymasz certyfikat, będący dowodem rejestracji logo czy nazwy firmy.
Podobał Ci się artykuł? Świetnie 🙂