Jak wykonać projekt logo dla firm?
Profesjonalny projekt logo i proces jego tworzenia
Z pewnością zastanawiałeś się w ostatnim czasie jak wykonać projekt logo dla swojej firmy ?
Projektowanie logo może być trudnym do zdefiniowania procesem – każdy grafik ma własne podejście do jego tworzenia. Dla niektórych jest to metodyczne i zdyscyplinowane zajęcie, a dla innych poszukiwanie inspiracji we wszystkim, co ich otacza. Nie jestem tutaj po to, by oceniać – jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie. Jestem tu po to, by przybliżyć każdemu czytelnikowi proces projektowania logo. Pokażę Ci, jak połączyć badania i analizy z kreatywną pomysłowością, aby stworzyć wyjątkowy projekt logo. Poniżej umieściłem 7 podstawowych kroków niezbędnych do opracowania logo. Zapraszam do lektury.
Krok 1. Ocena marki
Pierwszym krokiem w procesie projektowania logo jest zrozumienie, co reprezentuje marka i jakie są cele firmy. Nie ma jednego uniwersalnego projektu logo. Projekt logo jest dobry wtedy, gdy w całości oddaje wartości marki. Dlatego projektowanie logo zawsze powinno rozpoczynać się od briefu, który pozwoli na ustalenie celów i wartości firmy. Jednak bardzo często klienci nie potrafią w pełni wyrazić tego, czego chcą lub o tym po prostu nie wiedzą. Rolą projektanta jest zdobycie i uszeregowanie tych informacji. Co to oznacza? Oznacza to, że grafik musi zbadać, co klient naprawdę myśli o swojej firmie i pracy w niej. Skłania go do używania słów wykraczających poza oficjalne oświadczenie marki. Każdy wgląd w firmę i osoby, które ją tworzą, przyczyni się do długoterminowego sukcesu logo.
W Skubi Art projektowanie logo zaczyna się właśnie od zdefiniowania atrybutów marki. A na końcu tego etapu przychodzi czas na burzę mózgów. Dobry projekt logo to słowa przekształcone w wyrazisty obraz, dlatego każde słowo klienta jest na wagę złota, bo to właśnie ono może określić cały projekt.
Krok 2. Zbadanie branży
Żadna marka nie istnieje w próżni. Każda firma musi sprostać standardom swojej branży, nawet jeśli robi wszystko, aby się wyróżnić. Profesjonalne projekty logo dla firm wymagają dokładnego zbadania projektów logo konkurencji i liderów branży. Dzięki temu można uzyskać informacje dotyczące technik logo:
- sprawdzających się w danej branży,
- nadużywanych do tego stopnia, że tracą osobowość,
- ignorowanych, co może inspirować do wyróżnienia się.
Krok 3. Lista miejsc, w których będzie używane logo
Fizyczna lub cyfrowa przestrzeń, którą będzie zajmować logo, powinna wpływać na wybory projektowe równocześnie ze strategią marki. Projektowanie logo odbywa się przed uprzednim zbadaniem tego, gdzie będzie ono używane. Na przykład, jeśli chcesz, aby Twoje logo znalazło się na dużych billboardach, warto zaprojektować je bardziej szczegółowo w większej skali. Jeśli ma znajdować się w rogu aplikacji mobilnej – prostota i mała skala będą najlepszym rozwiązaniem. Ponadto dobry projekt logo uwzględnia także jego kształt i dopasowanie do otoczenia. Bywa, że projekty logo dla firm wymagają szczególnego dostosowania, jak np.: mały i dyskretny znak wodny na udostępnianych treściach.
Krok 4. Szkic różnych koncepcji logo
Zanim projektowanie logo zostanie przeniesione do profesjonalnego oprogramowania, warto naszkicować kilka pomysłów powstałych w głowie. Jest to szybka metoda, pozwalająca na wychwycenie pewnych wątków i motywów, które mogą być później dowolnie mieszane oraz dopasowywane do momentu, aż powstanie idealny projekt logo.
Po ustaleniu preferowanej koncepcji warto naszkicować kilka jej odmian, dodać lub usunąć elementy, zmienić drobne szczegóły i rozpocząć eksplorację typografii.
Krok 5. Tworzenie cyfrowych wersji roboczych w oprogramowaniu wektorowym
Z powstałych szkiców w poprzednim etapie należy wybrać 3 najlepsze i odtworzyć je w oprogramowaniu do projektowania. W tym miejscu każde profesjonalne logo dla firm zaczyna nabierać kształtu. Co więcej, niektóre elementy można zobaczyć dopiero w zdigitalizowanej wersji, np.: kolor czy obróbka tekstu. Solidna wersja robocza jest niezbędna do stworzenia prezentacji, która ma za zadanie zademonstrować projekt logo.
Krok 6. Dopracowanie
Projektowanie logo to twórcza, ale również bardzo trudna praca. Dlatego, zanim finalna wersja logo trafi do klienta, musi zostać odpowiednio dopracowana. Świeże spojrzenie na produkt końcowy może ujawnić pole do ulepszeń, które wcześniej były niezauważone. Jest to powód, dla którego warto pokazać projekt logo klientowi, zanim otrzyma on gotową wersję. Do krytyki projektu można zaprosić współpracowników, a nawet bliskich.
Krok 7. Ostateczny projekt logo
Po sfinalizowaniu logo nadszedł czas na dostarczenie ostatecznych plików! Warto określić, jakich plików projektowych potrzebuje klient już na początku procesu. Ponadto każdy klient powinien zostać poinformowany o czcionkach użytych w logo, na wypadek gdyby potrzebował ich w przyszłych projektach brandingowych.
Projektowanie logo - samodzielnie czy z pomocą profesjonalisty?
Profesjonalne projekty logo dla firm wymagają ogromnej wiedzy i doświadczenia. Każdy z powyżej przedstawionych etapów jest równie ważny i decydujący o finalnym wyglądzie logo. Projekt logo i każdy jego detal mają za zadanie budzić pozytywne skojarzenia oraz zostać zapamiętane przez potencjalnego klienta danej marki. Dobre projekty logo dla firm są najlepszą okazją do urzeczywistnienia celów marki i przekonania klientów. Dlatego projektowanie każdego logo powinno zostać powierzone profesjonalistom. Każdy szczegół musi być dokładnie zaplanowany i jeszcze lepiej zrealizowany. Logo to synonim marki! Ta dewiza świetnie oddaje metodykę działania Skubi Art, gdzie każdy klient jest tym najważniejszym, a każdy projekt tym najlepszym. Dlatego nie czekaj i wejdź na Kontakt | Skubi Art. Stworzę logo, jakiego potrzebuje Twoja firma.
Bądź na bieżąco z moimi projektami śledząc mój funpage na FAcebooku tutaj