tworzenie logo w wektorach

Tworzenie logo w wektorach – proces

Właśnie stworzyłeś idealne logo dla swojej firmy. Na ekranie komputera projekt wygląda znakomicie. Przesyłasz więc plik do drukarni, czekając z niecierpliwością, aż otrzymasz starannie przygotowane wizytówki. Niestety efekt końcowy nie jest nawet zadowalający – logo w powiększeniu straciło swoją wyrazistość i kształt, a na grafice widoczne są piksele. Zastanawiasz się, dlaczego tak się stało? Spokojnie, to nie wina drukarni, lecz niewłaściwego formatu pliku. Wszystko da się jeszcze naprawić. Wystarczy zamienić go na obraz wektorowy. Nie wiesz, o co chodzi? Już wyjaśniamy!

Obraz rastrowy czy wektorowy? Najważniejsze różnice

Grafika rastrowa składa się z wielu małych punktów (pikseli) o określonym kolorze. Skalując obraz, czyli zwiększając lub zmniejszając jego rozmiar, jakość prawdopodobnie ulegnie pogorszeniu. Tak, jak w przypadku skrawka materiału – mocno rozciągnięta tkanina uwidacznia zastosowany splot. Tutaj wyraźnie widzimy poszczególne piksele. Tak zapisana grafika niestety nie nadaje się do druku. Musiałaby być znacznie większa niż docelowy format, a wówczas zajęłaby zbyt dużo przestrzeni na dysku. Obraz rastrowy najczęściej występuje w formacie JPG, GIF, PNG i doskonale sprawdzi się w przestrzeni internetowej – masz pewność, że w sieci krawędzie grafiki nie będą sprawiały wrażenia nierównych i poszarpanych.

W przypadku grafiki wektorowej obraz tworzą figury geometryczne, a także odcinki i krzywe. Każdy element to mniej lub bardziej skomplikowane kształty o określonej barwie. Zaletą tego formatu jest doskonale widoczny każdy cień i odblask światła. Grafikę można dowolnie skalować, nie martwiąc się o utratę jakości. Dlatego jest odpowiednia do druku. Nie nadaje się jednak do prezentacji na ekranie ze względu na zbyt skomplikowany i wielowarstwowy obraz, który zajmuje dużo miejsca. Poza tym nie każde urządzenia wyposażone jest w oprogramowanie zdolne odczytać tego typu plik. Do najpopularniejszych formatów grafiki wektorowej należą: CDR, Ai, PDF oraz EPS.

Do edycji obrazu rastrowego wystarczą standardowe programy do obróbki graficznej. Przekształcenie go na wektorowy tak, aby był w pełni czytelny, wymaga wiedzy i umiejętności. Niezbędna może się okazać pomoc profesjonalnego grafika, który stworzy i zapisze projekt w taki sposób, aby spełniał wymagania stawiane przed drukarnie.

logo dla podologa

Czym wyróżnia się logo w krzywych?

Pora, abyś poznał zalety obrazu wektorowego. Najważniejszą korzyścią jest oczywiście skalowalność, a więc możliwość dowolnej modyfikacji grafiki. Nie straci ona swojej ostrości nawet po wielokrotnym powiększeniu lub pomniejszeniu czy zmianie żywych kolorów na monochromatyczne. Obraz wektorowy jest idealnym rozwiązaniem w przypadku logo. W końcu ma być doskonale widoczne zarówno na ogromnych billboardach i plakatach, jak i małych wizytówkach czy w świecie wirtualnym. Możesz mieć pewność, że logo pozostanie wyraźne na wszystkich tego typu nośnikach reklamy, a Ty nie zaryzykujesz nieprofesjonalnym wizerunkiem.

Kolejną zaletą obrazu wektorowego jest możliwość powielania grafiki za pomocą nowoczesnych technologii. Chcesz nanieść logo na gadżety promocyjne metodą grawerowania, offsetu, wycinania w folii lub tempodruku? Nic bardziej prostszego! Zadbaj o odpowiedni format pliku, a obraz stanie się czytelny dla każdego z tych urządzeń.

Tworzenie logo – jak wybrać odpowiedni format pliku?

Firmowe logo będzie Ci towarzyszyć na każdym etapie prowadzenia działalności – podczas zakładania strony internetowej i profilu w mediach społecznościowych, tworzenia identyfikacji wizualnej marki czy projektowania materiałów reklamowych. Dlatego ważne jest, aby świadomie wybierać format pliku, który uchroni Cię przed rozpikselowanymi i rozmytymi obrazami. Co należy wziąć pod uwagę?

  • Możliwość edycji w dowolnym momencie oraz renderowanie w wybranym formacie, np. Ai pozwala pracować zarówno na plikach rastrowych, jak i wektorowych, dlatego warto mieć sztuczną inteligencję w zasięgu ręki.
  • Zastanów się, gdzie zamierzasz wykorzystywać swoje logo? W przypadku strony internetowej masz do wyboru rozmiar vertical, horizontal oraz favicon.
  • Przezroczystość, czyli możliwość umieszczania logo na dowolnym tle bez utraty jego jakości. Doskonale sprawdzi się tutaj format EPS.

Równie ważną kwestią przy wyborze odpowiedniego formatu jest system kolorów. RGB oznacza czerwony, zielony i niebieski. Zwykle stosowany jest do projektów cyfrowych. Natomiast CMYK używany jest głównie do druku i rozróżnia następujące kolory: cyjan, magenta, żółty i klucz (czarny).

 

 

Moją ofertę znajdziesz tutaj: OFERTA

Mój Facebook tutaj: Face